Круглий стіл "Нові перспективи захисту прав споживачів в Україні"
Загальна інформація
12 березня 2014 року в рамках заходів до Всесвітнього дня прав споживачів відбулося засідання круглого столу на тему «Нові перспективи захисту прав споживачів в Україні» за участю представників КНТЕУ, Всеукраїнська федерація споживачів, Мінекономрозвитку України, Нацбанку України, Нацкомфінпослуг, громадських організацій споживачів, Міжнародного фонду «Відродження».
На засіданні круглого столу учасники обговорили актуальні питання, зокрема: захист прав споживачів фінансових, медичних, освітніх, інформаційних послуг тощо. Також було приділено увагу питанням соціальної відповідальності бізнесу та ініціюванню започаткування широкого суспільного діалогу про створення Споживчого кодексу в Україні.
На початку засідання перший проректор Київського національного торговельно-економічного університету Наталія Притульська, привітала присутніх із визначальною подією - Всесвітнім днем захисту прав споживачів. Наталія Володимирівна зазначила, що КНТЕУ невипадково став платформою для проведення Консумерського фестивалю, де протягом кількох років займаються розвитком концепції системи захисту прав споживачів. Саме в КНТЕУ, починаючи з 1994 року, готують провідних фахівців, що безпосередньо займаються захистом прав споживачів у будь-якій сфері.
Віце-президент Всеукраїнської федерації споживачів, Наталія Бородачова, окреслила основні питання для обговорення: фінансові послуги та послуги в медичній сфері. З головного питання – захист прав споживачів фінансових послуг, вона розпочала свою доповідь, запропонувавши створити робочу групу, що могла б об’єднати працівників фінансових установ, банків та представників громадських установ для створення єдиного типового договору, що, в першу чергу, захищає споживачів фінансових послуг.
Продовженням цієї теми стала активна дискусія, яку викликала доповідь експерта з питань захисту прав споживачів фінансових послуг Мирослави Муляр. Вона розповіла про основні масові порушення банківськими установами прав споживачів, які наявні майже у 80% укладених угод у сфері споживчих кредитів. На її думку, все це відбувається за рахунок недостатнього контролю Національним банком України фінансових установ, низького рівня фінансової та правової грамотності споживачів. Одним із механізмів правового захисту прав споживачів може стати типовий уніфікований договір споживчого кредиту, у якому буде чітко визначено права та обов’язки банку і позичальника.
Висвітлюючи позиції Нацбанку України щодо вирішення проблем діалогу між банками та споживачами, Кармазин Роман, начальник юридичного відділу Управління правового забезпечення ринку фінансових послуг Нацбанку України, підкреслив, що будь-яке втручання в цей процес приводить до різкого зменшення оборотів банківської діяльності. Натомість у сфері підвищення фінансової грамотності Національний банк України вживає максимальних заходів.
Прес-секретар голови Нацкомфінпослуг, Олена Привалова, розповіла про масові звернення та скарги, отримані цією установою, а також закликала присутніх вносити свої пропозиції щодо захисту споживачів фінансових послуг, використовуючи «гарячу лінію» сервісного центру Нацкомфінпослуг.
Начальник відділу з питань захисту прав споживачів Мінекономрозвитку і торгівлі України, Ірина Ярошенко, повідомила про стан справ щодо затвердженої Кабінетом Міністрів України «Стратегії реформування захисту прав споживачів фінансових послуг на 2012-2017 роки».
Також були розглянуті питання захисту прав споживачів у сфері медичних послуг. Про основні напрямки та результати діяльності Всеукраїнської Ради захисту прав і безпеки пацієнтів розповіла керівник юридичної служби цієї установи Ольга Скорина.
Підсумовуючи результат зустрічі, Віце-президент Всеукраїнської федерації споживачів Наталія Бородачова озвучила позицію цієї громадської організації: «Споживач – рівноправна сторона, але найбільш вразлива. Тому він має отримати гарантований захист держави». Віце-президент розповіла про ідею ВФС та інших організацій громадянського суспільства щодо розробки Споживчого кодексу України та звернулася до всіх присутніх із пропозицією створити робочу групу для складання типових договорів із надання фінансових послуг та громадської ради Нацбанку України, а також закликала всіх небайдужих продовжити дискусію на відповідних ресурсах у мережі Інтернет, соціальних мережах і пресі.
Також, цього дня, відбулося бліц-інфо "Контроль над тютюном в Україні в контексті захисту прав споживачів", модератором якого виступив Скіпальський Андрій Петрович, президент громадської організації "Регіональний центр громадського представництва "Життя".
Крім того, відбулася відкрита лекція для студентів і викладачів КНТЕУ керівника юридичної служби Всеукраїнської Ради захисту прав і безпеки пацієнтів Ольги Скорини на тему «Діяльність із захисту прав пацієнтів, споживачів товарів і послуг медичного призначення».
«Просвітити і навчити!» – саме під таким гаслом відбувається цьогорічний консумерський фестиваль CONSUMER-FEST 2014. До речі, проведення фестивалю не обмежується звичними студентськими конференціями, тренінгами та виставками у стінах рідного університету. Не просто новинкою, а справжнісіньким відкриттям стали виїзні заходи консумеристів до шкіл міста Києва!
Так, студенти КНТЕУ зустрілися з учнями 10 та 11 класів гімназії № 59 м. Києва. Активісти поставили перед собою мету: пояснити, якими правами наділено споживачів у нашій країні. Також консумеристи взялися за вирішення дуже актуальної проблеми – формування культури споживання енергетичних напоїв у сучасної молоді.
Команда студентів у складі І. Польової, А. Гончаренко, І. Коминої, Л. Харченко, С. Сьох, Є. Гуця, Р. Деруги, В. Свистильник, В. Дзюбенко підготували цікаві доповіді про права споживачів, історію виникнення консумеризму (багато учнів поповнили свій лексичний запас цим незвичним терміном). Студенти розповіли про «секрети» маркування енергетичних напоїв, у вигляді презентації та відео-ролика розповіли про хімічний склад та наслідки споживання даного товару.
Виявилося, що молоді люди дійсно цікавляться тим, як формуються споживні властивості і якість товару, тому товарознавство для них могло б стати вірним шляхом при виборі майбутньої професії.
Учні отримали листівки з правилами споживання енергетичних напоїв, в яких акцентовано увагу на забороні включати енергетичні напої до свого харчового раціону на постійній основі, перевищувати рекомендовану виробником кількість споживання напою за добу, поєднувати енергетичні та алкогольні напої, споживати енергетичні напої людям віком до 18 років, похилого віку та при наявності багатьох захворювань.
Наприкінці зустрічі консумеристи КНТЕУ запропонували учням розгадати кросворд «Енергія», щоб перевірити, чи засвоїли вони матеріал. Діти з легкістю, виконали це завдання, адже вони весь час із неприхованим захопленням слухали і запам’ятовували нову інформацію.
Майбутні випускники гімназії пообіцяли, що наступного року вже на правах першокурсників КНТЕУ також стануть учасниками консумерського руху, адже вони усвідомили важливу роль захисту прав споживачів для збереження здоров'я пересічного споживача.
Схожі заходи, організовані
Всеукраїнським рухом “Молодь за права
споживачів” для учнів восьмих-десятих класів
відбулися в гімназії №315 м.
Києва: «Реклама – мистецтво маніпуляції
свідомістю споживача» та «Смертельна енергія».
Під час першого перед активістами руху стояла
непросте завдання ознайомити та навчити наше зростаюче покоління
розпізнавати і протистояти недобросовісній рекламі товарів і
послуг, що на сьогоднішній день є неабиякою проблемою.
Школярам була надана унікальна можливість
змінити своє сприйняття недосконалої реклами, адже активісти руху
оперувалися не тільки заздалегідь підготовленим презентаційним
відеоматеріалом, а і відмінною обізнаністю у сфері рекламних
вивертів, і тому на будь-які питання допитлива молодь отримувала
гідні відповіді та докази.
Під час обговорень учні висловлювали свої думки
з приводу тієї чи іншої "рекламної проблеми", наводили приклади і
зауваження. У результаті бажаючих взяти участь у запропонованій
тематичній грі було надзвичайно багато, а всі активні школярі
нагороджувалися заохочувальними призами та солодощами.
Доволі зацікавлено було сприйнято наступне
бліц-інфо – «Смертельна енергія». Нестандартний
спосіб виступу студента 5-го курсу КНТЕУ Веніаміна
Шелестуна привернув увагу молодих слухачів до
проблеми енергетичних напоїв та їх впливу на організм людини.
Головна мета – пошук альтернативи напою, який стимулює роботу
мозку, додає енергії і сил та вельми дешевого – була
досягнута під час діалогу з залом. Учні активно залучалися до
дискусії щодо складу, ціни, асортименту енергетичних напоїв і після
обговорень, грунтуючись на елементарних прикладах ведучого, дійшли
висновку, що популярність даного товару полягає у дуже успішному
маркетингу ніж у найменшому натяку на корисність.
Загалом зустріч пройшла досить успішно, молода
публіка сприймала інформацію та доповідачів вельми тепло і активно
вступала у будь-якого роду обговорення. Як підсумували учні,
практичні навички і знання отримані під час даного заходу
допоможуть їм швидше освоїтися в ролі початківців споживачів.
З доповіддю для вчителів та учнів десятих і одинадцятих класів спеціалізованої школи № 317 з поглибленим вивченням іноземних мов та образотворчого мистецтва Святошинського району м. Києва виступала інша група активістів Всеукраїнського руху “Молодь за права споживачів”. Школярів ознайомили з заходами, що приурочені до Всесвітнього дня прав споживачів. У своїй доповіді активісти розповіли учням про роль реклами, механізми та прийоми її впливу на масового споживача. Розглянули як відомі бренди використовують психологію сприйняття кольору для маніпуляції споживачами. Щоб переконатися в тому, що реклама дійсно завжди оточує нас та має неабиякий вплив, школярам запропонували взяти участь в конкурсі та відгадати яким брендам належать певні слогани. За результатами, найактивніші учасники отримали солодкі призи, море позитивних емоцій та прийшли до висновку, що реклама дійсно має великий вплив на свідомість споживачів.
«Найкраща теорія – це практика». Цим принципом керувались активісти, розробляючи програму заходів для Київського професійного ліцею будівництва і комунального господарства №19.
За короткий час, виділений для спілкування з учнями, намагалися обговорити якомога більше соціальних проблем, вирішення яких можливе лише за безпосередньої участі кожного.
Під час першого заходу «А тобі смакує підробка?!» учні спочатку дізнались про те, як легко в домашніх умовах можна відрізнити якісний товар від підробки, а потім кожен з непідкупною цікавістю та азартом власноруч, однак під пильним контролем активістів, визначав фальсифіковані продукти.
Другий майстер-клас «Глобальний контроль над тютюном минуле, теперішнє та майбутнє», який проводили учасники Наукового товариства студентів, аспірантів та молодих вчених, учні сприйняли з ще більшою цікавістю. Вони задавали багато запитань, які призводили до дискусії. Взявши участь у конкурсі, учні мали змогу самостійно розробити антирекламу цигарок, яку виробники друкують на упаковках. Слоган команди-переможця «Не вбивай свою родину!», дуже глибоко розкриває суть існуючої проблеми тютюнопаління і може бути ефективним у разі його використання. Однак, і інші варіанти антиреклами учнів заслуговують на увагу своєю влучністю і креативністю. Прикро усвідомлювати, що багато з учнів виявились курцями, саме тому організація подібних майстер-класів має сприяти нівелюванню цієї тенденції. Підтвердженням стала акція, проведена автивістами в рамках заходу: «Міняємо сигарету на цукерку», під час якої учні «здали» цигарки, замість яких отримали солодкі подарунки.
Новини фестивалю: 11 березня , 13 березня